• خانه
  • بلاگ
  • نحوه محاسبه بانک خازنی از روی قبض برق
نحوه محاسبه بانک خازنی از روی قبض برق

نحوه محاسبه بانک خازنی از روی قبض برق

برای اینکه بتوانیم یک بانک خازنی که از آن برای اصلاح ضریب توان شبکه استفاده می شود ‌را طراحی کنیم، نیاز است که درباره آن اطلاعات دقیقی داشته باشیم. این اطلاعات را می توان از روی قبض برق به دست آورد که در ادامه این مطلب محاسبه بانک خازنی را آموزش خواهیم داد.

نحوه محاسبه بانک خازنی از روی قبض برق به چه صورت است؟

در نحوه محاسبه بانک خازنی از روی قبض برق، با توجه به قبض برق مصرف کننده ضریب توان را به دست می آوریم که از طریق اطلاعات روی آن مشخص می شود. قبل از اینکه محاسبه بانک خازنی را آغاز کنیم نیاز است تا جدول فاکتور F را از طریق اینترنت دانلود کنید تا محاسبه آن را به راحتی و بدون نیاز به محاسبات تانژانت به دست آورید.‌ در این جا جدول را برای راحتی کار شما قرار داده ایم. مراحل محاسبه را با ذکر یک مثال در زیر به صورت مرحله به مرحله مشخص می کنیم:

 

 

  1. فرض کنید یک قبض برق با قدرت قراردادی ۸۰ کیلو وات (P=80KW) و ضریب زیان بدی ۰۱۲/۰ داریم. برای به دست آوردن ضریب توان بر این اساس عمل می کنیم که:

کسینوس فی = ۹/۰ تقسیم بر ضریب زیان +۱ که در اینجا برابر با ۸۸/۰ می شود.

cos φ= = 0.88

  1. با توجه به جدول فاکتور F و قدرت قراردادی در قبض برق، بهترین مقدار برای ضریب توان مورد نیاز ۹۸/۰ است، یعنی کسینوس فی برابر با ۹۸/۰. روی جدول کسینوس فی ۸۸/۰ را پیدا می کنیم‌. سپس عدد متقاطع کسینوس فی برابر را ۹۸/۰ را مشخص می کنیم که همان فاکتور F خواهد شد و در اینجا برابر ۳۴/۰ است.
  2. در این مرحله با استفاده از فرمول زیر مقدار بانک خازنی مورد نیاز به دست خواهد آمد که برابر با 27.2 کیلو وار است.

P=80 KW  F=0.34

QC=P×F => QC=80Kw×0.34= 27.2(KVAR)

انجمن صنفی تابلو برق
ایزو ۹۰۰۱
سندیکا تولید تابلو برق
ارتباط با ساتل تابلو آسیا

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت نزد شرکت ساتل تابلو آسیا محفوظ است
© 2021 SATELTABLO.COM ALL RIGHTS RESERVED

درود بر شما ، برای گفت و گو لطفا با کارشناس ما ارتباط برقرار کنید و یا در ساعات اداری با شماره 02157718 تماس حاصل فرمایید.

آماده‌ی پاسخگویی به شما هستیم
Close and go back to page