• خانه
  • بلاگ
  • جامپر در تابلو برق چه کاری انجام میدهد؟ 0 تا 100 هرانچه که باید بدانید
جامپر در تابلو برق چه کاری انجام میدهد؟ 0 تا 100 هرانچه که باید بدانید

جامپر در تابلو برق چه کاری انجام میدهد؟ 0 تا 100 هرانچه که باید بدانید

جامپرها در حقیقت قطعاتی پلاستیکی هستند که با داشتن یک اتصال فلزی درون شان، کار اتصال دو پین در قطعات الکترونیکی را بر عهده دارند. به طور کلی می توان گفت که جامپر در تابلو برق برای موارد مختلفی به کار برده شده و می تواند در کم و زیاد کردن برخی قابلیت ها نقش اصلی و موثری داشته باشد. با هم در این مقاله از ساتل تابلو به بررسی کاربرد جامپر می پردازیم.

آشنایی با جامپر در تابلو برق و کاربردهای آن

همانطور که پیش از این گفته شد؛ جامپر در تابلو برق کاربردهای متفاوتی دارد. به عنوان نمونه در برخی دستگاه ها به کمک جامپر می توان زمان بندی و یا مقاومت سنسورها را تغییر داده و یا سیستم آن را به گونه ای تنظیم کرد که دستگاه بتواند به طور خودکار روشن شود. در تابلو برق سه فاز نیز به دلیل توان زیادی که در جریان است استفاده از جامپر ها به شدت توصیه می شود.

اگر درباره معنای کلمه جامپر کنجکاو شده اید باید بدانید که در زبان انگلیسی، "جامپر" به معنای پرش کننده می باشد. در واقع این ابزارها برای اتصال دادن نقطه ای به نقطه دیگر در مدارهای الکترونیکی به کار برده می شوند. ویژگی اصلی جامپرها آن است که این قطعات در اثر حرارت منقبض شده و در نتیجه این تغییر، اتصالات الکتریکی را به طور مستحکم تری در بر می گیرند.

جامپر ترمینال

علت استفاده از این قطعات در تابلو برق، در نهایت به کاربرد دستگاه یا مدار بستگی دارد. اما به طور کلی از جمله مهم ترین دلایل کاربرد آن ها می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  1. اتصال دادن دو نقطه از مدار در حالی که اتصال دادن آن ها به یکدیگر از زیر برد ممکن نباشد.
  2. اتصال بخش هایی از مدار به یکدیگر که بعدا ممکن است توسط کاربر قطع شود.

موارد مشابه دیگری نیز برای استفاده از جامپر در تابلو برق وجود دارد که با توجه به سلیقه سازنده و همچنین کاربرد مدار با یکدیگر تفاوت هایی خواهد داشت. برای آن که بتوانید موارد استفاده از جامپر را بهتر درک کنید برای تان یک مثال می زنیم. تصور کنید که یک مدار به گونه ای طراحی شده که باید به دو حالت مختلف کار کند. اینکه در نهایت کدام یک از این دو حالت باید انتخاب شود، به کمک همین قطعه هایی که آن ها را جامپر (Jumper) می نامیم، انجام می شود. دقت داشته باشید در زمان خرید تابلو برق به موارد گفته شده دقت کنید.

انواع مدل های جامپر در تابلو برق و موارد استفاده از آن ها

همانند سایر ابزارهای دیگر، جامپرها نیز انواع مختلفی دارند که از جمله پر کاربرد ترین آن ها می توانیم به جامپرهای سیمی بلند و جامپر روی برد اشاره کنیم. به طور کلی جامپرهای روی برد برای بردهای الکترونیکی استفاده می شوند و به کمک آن ها می توان عملکرد مدار را تغییر داده و یا برخی اتصالات را به طور کامل قطع کرد.

جامپرهای سیمی معمولا برای استفاده در برد بوردها به کار برده شده و یا می توانند بخش های مختلف مدار را به صورت موقت یا دائم به یکدیگر متصل کنند. در کل باید بگوییم که کاربرد جامپر در تابلو برق، به توضیحات سازنده و همچنین نوع مدار مورد نیاز بستگی دارد.

مطالب مرتبط:

انجمن صنفی تابلو برق
ایزو ۹۰۰۱
سندیکا تولید تابلو برق
ارتباط با ساتل تابلو آسیا

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت نزد شرکت ساتل تابلو آسیا محفوظ است
© 2021 SATELTABLO.COM ALL RIGHTS RESERVED

درود بر شما ، برای گفت و گو لطفا با کارشناس ما ارتباط برقرار کنید و یا در ساعات اداری با شماره 02157718 تماس حاصل فرمایید.

آماده‌ی پاسخگویی به شما هستیم
Close and go back to page