• خانه
  • بلاگ
  • آموزش طراحی تابلو برق؛ نکات و اصول مرحله به مرحله

آموزش طراحی تابلو برق؛ نکات و اصول مرحله به مرحله

همه ما تا به امروز چندین بار تابلوهای برق مختلفی را دیده ایم و تا حدودی با کارکرد آن ها آشنا هستیم. اما، نمی دانیم که این تابلو چگونه و توسط چه افرادی طراحی و تولید می شود. طراحی تابلو برق، توسط مهندسین انجام می شود و از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. مهندسین برای طراحی این تابلوهای برق، باید مراحلی را با دقت طی کرده و در حین انجام آن ها نکاتی را رعایت نمایند. برای آشنایی با مراحل طراحی این تابلوها و دانستن نکات مهم، در ادامه مقاله با سایت ساتل تابلو آسیا همراه باشید. ما در ادامه مقاله هر آنچه که باید در رابطه با این موضوعات بدانید را برای به طور مفصل به شما عزیزان بیان خواهیم کرد.

تابلو برق چیست و انواع آن کدامند؟

پیش از آن که بخواهیم شما عزیزان را با مراحل طراحی تابلو برق آشنا کنیم، بهتر است که بدانید این تابلو چیست و چه انواعی دارد. تابلو برق، یک پنل است که تمامی قطعات برق، پی ال سی و تمامی سیستم های برقی در آن قرار دارند. تابلوهای برق اغلب در کارخانه ها و پروژه های صنعتی، وجود دارند و جز مهم ترین بخش آن کارخانه و یا پروژه صنعتی هستند. این تابلو برق صنعتی، از نظر ولتاژ، متریال، قطعات و اجزا و ... دارای انواع مختلفی می باشند. برخی از مهم ترین انواع تابلوهای برق، شامل موارد زیر می باشند:

  • تابلو برق فشار ضعیف
  • تابلو برق فشار متوسط
  • تابلو برق بیرونی
  • تابلو برق درونی
  • تابلو برق کنترل

آموزش مرحله به مرحله طراحی تابلو برق

آموزش مرحله به مرحله طراحی تابلو برق

همان طور که در ابتدا مقاله بیان شد، برای طراحی تابلو برق، مهندسین و افراد ماهر باید مراحلی را با دقت و به درستی انجام دهند که این مراحل، شامل موارد زیر می باشند:

گرفتن اطلاعات کامل از کارفرما

در مرحله اول، افراد متخصص باید نزد کارفرما رفته و از او اطلاعات کافی و کاملی را دریافت نمایند. در واقع، آن ها باید ورودی ها، خروجی ها و سنسورهای لازم را از کارفرما دریافت کنند و بدانند که کارفرما چه نیازهایی دارد. البته، در اغلب پروژه ها کارفرماها این اطلاعات را همان ابتدا به مهندسین ارائه می دهند. علاوه بر اطلاعات ورودی ها و خروجی ها، افراد باید از کارفرما کنترل فیلاسفی ( فلسفه کنترلی ) را نیز دریافت نمایند. در واقع، کنترل فیلاسفی، برنامه ای است که سیستم باید مطابق با آن کار کند. مهندسین باید این موضوع را از کارفرما بپرسند، بر روی یک کاغذ بنویسند و از او امضا دریافت نمایند.

تهیه پی ال سی های لازم

 

در مرحله دوم، پس از دریافت اطلاعات لازم مبنی بر ورودی ها، خروجی ها و کنترل فیلاسفی، افراد متخصص باید برای خرید تابلو برق پی ال سی مورد نیاز اقدام نمایند. لازم به ذکر است تا بدانید که تمامی پی ال سی ها باید مطابق ورودی ها و خروجی ها باشند. علاوه بر این دو، پی ال سی ها باید به نحوی تهیه شوند که مطابق با کنترل فیلاسفی نیز باشد.

طراحی اولیه بر روی کاغذ

در مرحله سوم، پس از تهیه پی ال سی ها، افراد ماهر باید طرح اولیه تابلوهای برق را بر روی کاغذ طراحی نمایند. این مرحله، بسیار حساس و در عین حال مهم است که باید با دقت فراوانی انجام شود. در این مرحله، متخصصین باید با بررسی سایز قطعات، ابعاد کلی سایز سینی تابلو ( قسمتی که تمامی قطعات بر روی آن قرار می گیرد ) را محاسبه نمایند. مهندسین می توانند این مرحله را هم بر روی کاغذ ( در پروژه های کوچک ) و هم با کمک نرم افزار Eplan طراحی نمایند.

انتخاب سایز مناسب و برش کاری بر روی تابلو برق

در این مرحله، پس از طراحی اولیه، افراد باید سایز مناسب تابلو برق را انتخاب کنند. در این بخش، افراد باید سایزی را انتخاب نمایند که از میزان تخمین زده شده، چند سانت بزرگ تر باشد. آن ها پس از تهیه و انتخاب سایز مناسب، باید برش کاری را شروع نمایند. در این بخش، آن ها باید با در نظر داشتن تمامی کلیدهای فشاری، آلارم ها و ... شابلون را بر روی قسمت مربوطه قرار داده و برش های لازم را ایجاد کنند.

قرار دادن قطعات

قرار دادن قطعات
قرار دادن قطعات

پس از این که برش های لازم ایجاد شدند، افراد متخصص باید شروع به کار کرده و متناسب با طراحی اولیه، ریل های مناسب را بر روی سینی برق قرار دهند. سپس، برای منظم کردن عبور کابل ها در داخل تابلو، باید داکت ها را نیز نصب نمایند. در نهایت، باید تمامی قطعات را متناسب با طراحی اولیه، در جای خود قرار دهند.

نکات مهمی که در هنگام طراحی تابلو برق باید بدانید

حال که به طور کامل با مراحل طراحی تابلو برق آشنا شدید، بهتر است بدانید که در هنگام طراحی تابلو برق، افراد متخصص باید نکاتی را نیز بدانند و آن ها را رعایت کنند. در واقع، دانستن و رعایت کردن این نکات سبب می شوند تا تابلو برق ماندگاری بیشتری داشته و به بهترین نحو ممکن کار کند. برخی از مهم ترین نکات طراحی تابلو برق، شامل موارد زیر می باشند:

  • افراد ماهر در هنگام نصب تابلو، باید به مکان نصب آن نیز توجه کنند. زیرا، تابلوهای برق باید در مکان هایی نصب شوند که دارای شرایط خاصی هستند. در واقع، آن ها باید در شرایطی باشند که درجه حرارت، سطح نور و رطوبت نسبتا مناسبی وجود داشته باشند.
  • مهندسین باید در هنگام طراحی اولیه بسیار دقت کنند و در صورت نیاز، چندین بار این کار را تکرار کنند تا به بهترین طراحی دست یابند.
  • افراد متخصص باید در هنگام طراحی، به نوع جنس بدنه تابلو برق توجه کنند. گاهی اوقات کارفرماها می گویند که می خواهند تابلو برق از چه جنسی باشد. اما، گاهی اوقات آن ها به مهندسین در رابطه با جنس تابلو چیزی نمی گویند و آن ها باید طبق نیاز کارفرماها و محل قرار گیری تابلو، جنس آن را انتخاب نمایند.
  • مهندسین باید اتصالات تابلو برق را با دقت و به درستی انجام داده و دقت داشته باشند که باید نوع اتصالات با مواد داخل تابلو هماهنگی داشته باشند.
  • در نهایت، افراد متخصص و ماهر نباید ایمنی تابلو را فراموش کنند و حتما پوششی را برای جلوگیری از فرسوده شدن، در داخل و خارج تابلو قرار دهند. علاوه بر این، حتما باید عناصر کنترل گرما را برای مدیریت دمای محفظه تابلو، در داخل تابلو برق قرار دهند.

خلاصه مطلب

ما در این مقاله سعی داشتیم تا شما عزیزان را به طور کامل و مفصل با مراحل طراحی تابلو برق آشنا کنیم. به یاد داشته باشید که اگر دانش کافی ندارید، هرگز به تنهایی نسبت به طراحی این تابلو اقدام نکنید. همچنین، حتما تمامی مراحل را با دقت و به آرامی انجام دهید و نکات ذکر شده را رعایت نمایید. به یاد داشته باشید ایمنی در تمامی مراحل بسیار مهم است و باید آن را در هنگام طراحی تابلو فراموش نکنید. اگر سوالی دارید و یا به کمکی احتیاج دارید، کافی است تا برای ما کامنت بگذارید. همکاران ما در کم ترین زمان ممکن به شما عزیزان کمک خواهند کرد.

 

انجمن صنفی تابلو برق
ایزو ۹۰۰۱
سندیکا تولید تابلو برق
ارتباط با ساتل تابلو آسیا

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت نزد شرکت ساتل تابلو آسیا محفوظ است
© 2021 SATELTABLO.COM ALL RIGHTS RESERVED

درود بر شما ، برای گفت و گو لطفا با کارشناس ما ارتباط برقرار کنید و یا در ساعات اداری با شماره 02157718 تماس حاصل فرمایید.

آماده‌ی پاسخگویی به شما هستیم
Close and go back to page