• خانه
  • بلاگ
  • استاندارد چیدمان تابلو برق؛ اصول جانمایی، چیدمان و جاسازی لوازم تابلو برق به ترتیب بستن
استاندارد چیدمان تابلو برق؛ اصول جانمایی، چیدمان و جاسازی لوازم تابلو برق به ترتیب بستن

استاندارد چیدمان تابلو برق؛ اصول جانمایی، چیدمان و جاسازی لوازم تابلو برق به ترتیب بستن

تابلو برق را می توان یکی از تجهیزات اصلی در صنایع مختلفی دانست که نقش مهمی در عملکرد آن ها دارد. در داخل تابلو برق ها تجهیزات و قطعات الکترونیکی برای مدیریت و کنترل سیستم برق یک صنعت به طور پیچیده ای به هم مرتبط می شوند. استاندارد چیدمان تابلو برق باید با ظرافت و دقت بالایی انجام شود تا هر قطعه بتواند وظیفه خود را به خوبی انجام دهد.

اصول استاندارد چیدمان تابلو برق


اصول جانمایی، چیدمان و جاسازی لوازم تابلو برق به ترتیب بستن باید طبق چهار اصل مهم شامل رعایت نکات ایمنی، فنی، صرفه جویی در فضاها و نظم و زیبایی انجام شود.

مرحله 1- رعایت نکات ایمنی در چیدمان تابلو برق


مسئله ایمنی در برابر آتش سوزی و برق گرفتگی از مهم ترین بحث ها در صنعت برق است که در چیدمان تجهیزات تابلو برق باید به آن دقت کرد. در مواقع خطر برق گرفتگی و آتش سوزی باید به سرعت جریان برق را قطع کرد؛ بنابراین کلیدهای مربوط به قطع و وصل جریان، کلیدهای مینیاتوری و اصلی باید در دسترس باشند.

با توجه به این موضوع طراح هنگام طراحی باید استاندارد چیدمان تابلو برق را مدنظر داشته باشد و طبق آن محل نصب قطعات را پیش بینی کند. برای مثال کلید اصلی باید در ارتفاعی نصب شود که فردی با قد کوتاه نیز بتواند کلید اصلی را قطع کند. همچنین در جاسازی شینه ها برای جلوگیری از تماس دست افراد با قسمت های برق دار باید این قطعات دور از دسترس نصب شده و با طلق روی شینه ها پوشیده شود.

مرحله 2 : رعایت نکات فنی در جانمایی تابلو برق

  • قطعاتی از تابلو برق مانند PLC و کنترل گرهای حساس به ضربه که نیازی به در دسترس بودن ندارند باید در قسمت های بالایی تابلو برق نصب شوند تا از آسیب های احتمالی محافظت گردند.
  • جانمایی ترمینال و شینه ها که توسط کابل به خارج تابلو برق مرتبط می شوند باید به گونه ای باشد که فرد نصاب بدون تماس با آن ها بتواند با قسمت های دیگر کار کند.
  • برای فرم دادن و بستن کابل ها حداقل 15 سانتیمتر فضای خالی نیاز است همچنین بسته به افزایش اندازه کابل ورودی به تابلو برق باید فضای بیشتریلحاظ کرد. به عنوان مثال مقدار فضای لازم برای کابل ورودی به تابلو با سایز ۳×۹۵ میلیمتر مربع، 30 سانتیمتر است.
  • مطابق با استاندارد چیدمان تابلو برق برای نصب کلید اصلی و خروجی ها نسبت به مسیر کابل های ورودی و خروجی از تابلو برای جلوگیری از به هم تابیده نشدن کابل ها باید فاصله ای را لحاظ کرد. همچنین محل نصب خازن ها باید در پایین ترین قسمت تابلو و کف آن بوده و به شکل ایستاده نصب گردند.

مرحله 3 : صرفه جویی در فضای جاسازی تابلو برق  

  • استفاده از حداقل سیم و شینه برای کاهش تولید حرارت و گرما، اشغال فضای کمتر و هزینه کمتر.
  • رعایت استاندارد چیدمان تابلو برق در نصب تجهیزات داخلی می تواند در فضای سینی تابلو برق برای توسعه در آینده صرفه جویی کند. بنابراین هنگام جانمایی قطعات باید معمولا 20 درصد از فضای تابلو برق خالی باقی بماند.
  • برای افزایش فضا در تابلو برق می توان قطعاتی چون ترموستات را بر روی درب تابلو برق نصب کرد.
  • ارتفاع سینی تابلو برق باید متناسب با تعداد VSD و توان آن انتخاب شود تا مراحل اتصال کابل به شینه های متصل به خروجی VSD به علت کمبود جا با مشکل مواجه نگردد.
  • برای برآورد مقدار فضای لازم برای نصب تجهیزات تابلو برق می توان از نرم افزار eplan استفاده کرد. در هنگام طراحی نقشه جانمایی با eplan، اندازه تمام قطعات نشان داده می شود در این صورت زمانی که در بخش پایین تابل برق می خواهیم ترمینال ها را نصب کنیم در ابتدا نرم افزار مقدار فضای لازم برای جاسازی آن را اعلام می کند.

مرحله 4 - نظم و زیبایی جانمایی در تابلو برق


در واقع هر چه استاندارد چیدمان تابلو برق بیشتر رعایت شود می تواند نظم و زیبایی بهتری را به همراه داشته و میزان حرفه ای بودن نصاب را نشان دهد. همچنین چیدمان و جانمایی منظم تر باعث می شود تعمیرات و عیب یابی تابلو راحت تر و سریع تر توسط کاربر انجام گیرد و قطعات برای تعویض در دسترس تر باشند. برای ایجاد نظم و زیبایی در تابلو برق باید جاسازی قطعات از هارمونی مناسبی برخوردار باشند و سیم ها و کابل های داخل داکت نیز به درستی فرم دهی شوند.

جمع بندی

تجهیزات مختلف و نحوه نصب آن ها تا حد زیادی می تواند به تجربه و سلیقه مونتاژکار و طراح بستگی داشته باشد؛ در عین حال این چیدمان باید از اصول خاصی پیروی کند تا تابلو برق بتواند عملکرد درستی ارائه دهد. در این مقاله از ساتل تابلو به بررسی اصول چهارگانه جانمایی و جاسازی لوازم تابلو برق پرداختیم امیدواریم با مطالعه این مقاله اهمیت رعایت استاندارد چیدمان تابلو برق برای شما مشخص شده باشد.

 
انجمن صنفی تابلو برق
ایزو ۹۰۰۱
سندیکا تولید تابلو برق
ارتباط با ساتل تابلو آسیا

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت نزد شرکت ساتل تابلو آسیا محفوظ است
© 2021 SATELTABLO.COM ALL RIGHTS RESERVED

درود بر شما ، برای گفت و گو لطفا با کارشناس ما ارتباط برقرار کنید و یا در ساعات اداری با شماره 02157718 تماس حاصل فرمایید.

آماده‌ی پاسخگویی به شما هستیم
Close and go back to page