• خانه
  • بلاگ
  • انواع کلید در تابلو برق به همراه کارایی و نکات کلیدی
انواع کلید در تابلو برق به همراه کارایی و نکات کلیدی

انواع کلید در تابلو برق به همراه کارایی و نکات کلیدی

تابلوهای برق محفظه هایی هستند که انواع تجهیزات و قطعات برقی را در درون خود نگهداری می کنند. یکی از پرکاربردترین این قطعات برقی، کلیدهای برق هستند. از این رو می توان به سادگی پی برد که در یک تابلو برق باید شمار زیادی از این کلیدها وجود داشته باشد. ما در این مقاله سعی داریم تا در خصوص انواع کلید در تابلو برق صحبت کنیم و ببینم که هر کدام از آن ها چه وظایفی را بر دوش داشته و چه کاربردی خواهند داشت.

کلید برق در تابلوهای برق چه کارایی دارند؟


کلیدهای برقی که در تابلوهای برق مورد استفاده قرار می گرند، برای کنترل، حفاظت و همچنین قطع و وصل کردن مدارهای مختلف الکتریکی کاربرد پیدا می کنند. در واقع هر وسیله الکتریکی برای کار کردن در ساده ترین حالت خود نیز به یک کلید برق نیاز پیدا خواهد کرد. از آن جایی که تابلوهای برق نیز دارای مدارات الکتریکی بسیار متنوعی هستند، انواع کلیدهای برق را برای بهبود در عملکرد به کار خواهند برد.

معرفی انواع کلید در تابلو برق


حال که به صورت اجمالی با کلیدهای به کار رفته در تابلوهای برق آشنا شدید، زمان آن رسیده است تا شما را با برخی از مهمترین آن ها، آشنا کنیم. هرکدام از این کلیدها دارای وظیفه به خصوصی بوده و کاربرد خاصی در یک تابلو برق خواهند داشت. از مهمترین انواع کلید در تابلو برق می توان به موارد زیر اشاره کرد:

کلیدهای مینیاتوری


یکی از مهمترین انواع کلیدهای به کار رفته در تابلوهای برق، کلیدهای مینیاتوری هستند. این کلید یک کلید الکترومکانیکی بوده که می تواند تابلو برق را از بروز خطای اتصال کوتاه و جریان اضافه بار، محافظت کند. زمانی که این کلید قطع می شود، بعد از مدتی باز به مدار باز خواهد گشت. البته باید اشاره کرد که این کلیدها قابل تنظیم نبوده و می توانند به دو صورت حرارتی و مغناطیسی عمل کنند.

کلیدهای هوایی


از کلیدهای هوایی در آمپرهای بالا استفاده می کنند. طیف آمپری که کلیدهای هوایی در آن مورد استفاده قرار می گیرد از 630 تا 6300 آمپر بوده و می توانند از مدار در برابر بروز اتصال به زمین، اتصال کوتاه و یا اضافه بار محافظت کنند. کلیدهای هوایی همچنین می توانند حالت سلکتیو را بین کلیدهای ورودی و خروجی ایجاد کنند.

کلیدهای گردان


یکی از انواع کلید در تابلوهای برق، کلیدهای گردان بوده که در صنعت به آن ها کلیدهای سلکتوری نیز گفته می شود. کلیدهای گردان وظیفه تغییر فرمان و یا عوض کردن وضعیت مدار الکتریکی را به عهده خواهند داشت. این کلیدها دارای عملکردی به صورت نیمه مستقل و دستی دارند و می توان آن ها را برای قرار دادن در وضعیت ایده آل خود، به کمک دست چرخاند.

کلیدهای حرارتی


یکی دیگر از کلیدهایی که در تابلوهای برق وظیفه جلوگیری از اتصال کوتاه و یا اضافه بار را به عهده دارد، کلیدهای حرارتی هستند. این کلیدها که به عنوان راه انداز موتور نیز شناخته می شوند، نوعی بریکر و یا قطع کننده مدار بوده می تواند مدار را در حین کار، قطع و وصل کند. به صورت کلی کلیدهای حرارتی از یک فیزو مینیاتوری و یک بیمتال تشکیل شده اند.

کنتاکتورها


اگر بخواهیم به صورت ساده در خصوص این کلید برق در تابلوهای برقی صحبت کنیم، باید اشاره داشت که کلید کنتاکتور وظیفه خاموش و یا روشن کردن یک مدار الکتریکی را به عهده دارد. کنتاکتورها را می توان در دسته رله ها قرار داد، اما باید به این نکته اشاره کرد که یک کنتاکتور زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که دستگاه ظرفیت تحمل جرین بالایی را داشته باشد.

کلیدهای قابل قطع زیر بار


یکی از انواع کلید در تابلو برق، بدون شک کلیدهای قابل قطع زیر بار هستند. این کلیدها در مدارات قدرت استفاده شده و برای این که کار با آن ها آسان تر شود، آن ها را به صورت گردان تولید کرده اند. در تولید این مدل از کلیدها از یک فنر قدرتمند استفاده شده است که بعد از فشار دادن اهرم، فنر نیز متراکم شده و یک آن، با سرعت بالایی رها خواهد شد. پس از این اتفاق، کنتاکت های این کلید، از یکدیگر جدا خواهند شد.

کلیدهای اتوماتیک


از دیگر انواع کلید در تابلو برق که وظیفه محافظت در برابر اتصال کوتاه و اضافه جریان را به عهده دارند، می توان به کلیدهای اتوماتیک اشاره کرد. این کلیدها را می توان در دو دسته قابل تنظیم و تنظیم ناپذیر دسته بندی کرد.

کلیدهای چنج آور


اگر در یک تابلو برق قصد داشته باشید تا برق شهری را به برق اضطراری تغییر دهید، می توانید از کلیدهای چنج آور استفاده کنید. کلیدهای چنج اور از دو ورودی و یک خروجی تشکیل شده اند که از این دو ورودی برای برق شهری و اضطراری استفاده می کنند.
و ...
البته باید اشاره کرد که کلیدهای نام برده شده در این مقاله جز معروف ترین انواع کلید در تابلو برق هستند. کاملا واضح است که در یک تابلو برق تعداد زیادی کلید با وظایف گوناگون مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

نتیجه گیری

کلیدها جز اصلی ترین قطعاتی هستند که در مدارهای الکتریکی یا الکترونیکی مورد استفاده قرار می گیرند. هر کدام از این کلیدها وظایف مختلفی را به عهده دارند و به منظور خاصی در یک مدار الکتریکی یا تابلو برق به کار گرفته می شوند. ما در این مقاله سعی کردیم تا پرکاربردترین انواع کلید در تابلو برق را به شما معرفی کنیم و ببینیم که هر کدام از آن ها چه وظایفی را بر دوش خواهند داشت.

انجمن صنفی تابلو برق
ایزو ۹۰۰۱
سندیکا تولید تابلو برق
ارتباط با ساتل تابلو آسیا

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت نزد شرکت ساتل تابلو آسیا محفوظ است
© 2021 SATELTABLO.COM ALL RIGHTS RESERVED

درود بر شما ، برای گفت و گو لطفا با کارشناس ما ارتباط برقرار کنید و یا در ساعات اداری با شماره 02157718 تماس حاصل فرمایید.

آماده‌ی پاسخگویی به شما هستیم
Close and go back to page