• خانه
  • بلاگ
  • تابلو برق ساختمان چیست؟ کارایی، انواع، اجزا، محل نصب و ابعاد طراحی + قیمت و خرید
تابلو برق ساختمان چیست؟ کارایی، انواع، اجزا، محل نصب و ابعاد طراحی + قیمت و خرید

تابلو برق ساختمان چیست؟ کارایی، انواع، اجزا، محل نصب و ابعاد طراحی + قیمت و خرید

استفاده از تابلو برق در هر واحد مسکونی و قسمت های مشاع به منظور توزیع جریان برق ضروری است. تابلو برق ساختمان به عنوان راهنمایی برای سیم کشی ساختمان در نظر گرفته می شود که می تواند سیستم برق ساختمان را در مقابل آسیب های ناشی از اتصالات کوتاه و برق گرفتگی محافظت نماید. در این مقاله از سری مقالات ساتل تابلو با انواع تابلو برق ساختمان آشنا می شوید.

انواع تابلو برق ساختمان به همراه کارایی هر کدام

در درون تابلو کنتور برق ساختمان تجهیزاتی مانند کلیدهای محافظ، فیوزها، چراغ های سیگنال و کنتورهای ساختمان وجود دارند. جعبه برق ساختمان بر اساس نوع ساختمان به سه نوع زیر تقسیم می شوند:

  1. تابلوی تقسیم واحد
  2. تابلوی عمومی
  3. تابلوی اصلی(تابلو کنتور)

در ادامه در قالب تابلو برق مسکونی، تجاری و اداری در مورد کارایی هر یک از انواع تابلو برق ساختمانی صحبت می کنیم.

تابلو برق ساختمان مسکونی

تابلو تقسیم واحد منبع تغذیه مصارف گوناگون در ساختمان های مسکونی، مدارهای روشنایی و پریزها است. امروزه جعبه فیوز به جای جعبه تقسیم سیم کشی ساختمان های مسکونی را گرفته اند و اولین تجهیز تابلو برق هست که در ورودی آپارتمان ها و ساختمان ها نصب می شود. در حال حاضر به دلیل مزایای زیاد جعبه فیوز براساس قوانین برق یکی از تجهیزات ضروری هر ساختمانی به شمار می رود.

تابلو برق ساختمان تجاری


ساختار این تابلو برق از چندین تابلو سلول تشکیل شده و برق اصلی توسط کابل هایی با سطح مقطع بالا از پست اداره برق به داخل اتاق برق ساختمان تجاری هدایت می شود. وجود يك كليد اتوماتیک اصلى و چندین كليد اتوماتیک فرعى در تابلو اصلی وظیفه قطع کل ساختمان تجاری مانند قطع برق فودكورت، موتورخانه، پاركينگ، برق آنتن مرکزی، آیفون، اعلان حریق، آسانسورها، سيستم سرمايش گرمايش ،راهرو ها و طبقات را بر عهده دارند.

 تابلو برق ساختمان اداری

نوع دیگر تابلو کنتور برق ساختمان، تابلو کنتور است که محل نصب تابلو برق ساختمان آن در نزدیک درب ورودی اصلی در نظر گرفته می شود. زمانی که اداره برق با استفاده از تیرهای چراغ برق و کابل اصلی، برق را وارد ساختمان می کند در ابتدا باید برق وارد این تابلو شود و در ادامه در بین واحد‌ها و مشاعات ساختمان تقسیم گردد.

ابعاد طراحی تابلو برق ساختمان

ابعاد تابلو برق استاندارد بعد از مونتاژ شدن در جدول آورده شده است و این ابعاد بر حسب سانتی‌متر و تحت استاندارد ریتال آلمان هستند.

ردیف طول (مفید – بدنه خارجی) عرض (مفید – بدنه خارجی) عمق (مفید – بدنه خارجی)

ردیف

طول (مفید – بدنه خارجی)

عرض (مفید – بدنه خارجی)

عمق (مفید – بدنه خارجی)

تابلوهای دیواری

1

15 (17)

25 (30)

37 (40)

2

20 (22)

35 (40)

47 (50)

3

20 (22)

40 (45)

57 (60)

4

20 (22)

45 (50)

67 (70)

5

25 (27)

45 (50)

47 (50)

6

25 (27)

55 (60)

57 (60)

7

25 (27)

55 (60)

77 (80)

8

25 (27)

65 (70)

97 (100)

9

 28 (30)                  

67 (70)

85 (90)

10

31 (33)

75 (80)

117 (120)

تابلوهای ایستاده

1

50 (60)

50 (60)

190 (210)

2

50 (60)

70 (80)

190 (210)

3

70 (80)

70 (80)

190 (210)

مهمترین اجزای تابلو برق ساختمان


تابلو برق ساختمان به سه گروه تابلو تقسیم واحد، تابلو عمومی و تابلو کنتور دسته بندی می شوند که هر یک اجزا و تجهیزات حفاظتی خاصی دارند.

در تابلو تقسیم واحد دو کلید MCB و RCCB به کار می رود.

کلید MCB در دو نوع B و C تولید می شود و از دو بخش مغناطیسی برای جریان های زیاد در زمان کم و قسمت حرارتی به منظور افزایش تدریجی جریان ساخته شده است. کلید نوع B برای مصارف روشنایی و تندکار استفاده می شود و کلید نوع C برای راه اندازی الکتروموتور‌ها و پریز‌ها کاربرد دارد و کندکار است.

کلید RCCB یا کلید محافظ جان در دو نوع سه فاز و تک فاز تولید می شود و این کلید در نوع تک فاز شامل یک پیچ اتصال با شمارۀ ۱ و پیچ N برای اتصال سیم فاز و نول ورودی اصلی است.

در تابلو برق عمومی ساختمان به منظور قطع و وصل برق اصلی تابلو با یک کلید، کابل اصلی بعد از وارد شدن به تابلو وارد کلید گردان ۱-۰ می گردد. بعد از اینکه سیم های فاز از کلید عبور کردند می توانند به فیوز سه فاز وارد شوند که طبق مصرف تابلو برق می توان مقدار جریان نامی فیوز‌ها را محاسبه کرد.

در تابلوی کنتور در ابتدا سه سیم فاز به کلید فیوز وارد می شوند که باید کلید فیوز‌ها قابلیت قطع زیر بار را داشته باشند. تابلو کنتور به سه بخش شامل قسمت ورود کابل اصلی، عبور آن از کلید فیوز و فیوز‌های اصلی مینیاتوری، بخش دوم محل نصب کنتور‌ها و قسمت سوم مینیاتوری‌های خروجی تابلو برق هستند. سه لامپ سیگنال بر روی درب جعبه برق ساختمان کنتور نصب می شود.

محل نصب و ارتفاع تابلو برق ساختمان

ارتفاع نصب تابلو برق های مختلف تابع استانداردهای مشخصی است و می‌توان آن ها در گروه ‌های زیر تقسیم بندی کرد.

کنتور‌های برق تکی از کف تمام شده دارای ارتفاع نصب بین ۱۸۰ سانتی متر تا ۲ متر است.

ارتفاع نصب تابلو‌ های کنتور مجتمع‌های تجاری بزرگ حداکثر ۲۲۰ سانتی متر و ارتفاع زیر تابلو حدوداً یک متر از کف تمام شده است.

برای تابلو برق روشنایی در محوطه باز ارتفاع نصب از روی سکوی بتنی یا آجری به اندازه ۲۰ الی ۲۵ سانتی متر از کف تمام شده لحاظ می شود.

ارتفاع نصب در تابلو‌های دیواری ۲۱۰ سانتی متر از بالای تابلو تا کف تمام شده در نظر گرفته می شود.

در تابلو فیوز باید ارتفاع نصب از کف تمام شده به اندازه ۱۷۰ سانتیمتر فاصله داشته باشد.

برای نصب تابلو برق روکار یا روکار باید حداقل ارتفاع از محور افقی 160 سانتیمتر باشد.

برای نصب جعبه تقسیم های روکار و توکار حداقل ارتفاع باید 220 سانتیمتر لحاظ شود.

راهنمای خرید تابلو برق ساختمان مسکونی

آپارتمان هایی که تعداد واحد بالا دارند معمولا از تابلو برق ساختمان مسکونی استفاده می کنند. به دلیل زیاد شدن این ساختمان ها،‌ سفارش و خرید تابلو برق نیز بیشتر شده است. با این حال برای خرید تابلو برق ساختمان مسکونی باید نکات یا مواردی را در نظر گرفت. معمولا این تابلو ها از قطعات و تجیهزات زیادی استفاده نمی کنند.

پس بهتر است از تجیهزات با کیفیت و حتی قیمت بیشتر در آن ها استفاده شود. مورد دیگر این است که باید توجه کنیم تابلو قرار است کجا نصب شود. اگر در فضای‌ باز است پس بهتر است از ورقه فلزی با ضخامت بالا استفاده شود‌.

 قبل از اینکه تابلو ساخته شود باید نقشه آن را ببینید.‌ پس باید از متخصص ساخت بخواهید تا نقشه را کشیده و تایید را از شما برای ساخت بگیرد. این مورد را هم باید دانست که تعداد واحد های ساختمان و اندازه آن هم باید در نظر گرفته شود.

قیمت تابلو برق ساختمان مسکونی چطور محاسبه می شود؟

اگر قصد خرید تابلو برق ساختمان مسکونی را دارید قیمت نیز یکی از مهم ترین نکاتی است که باید به آن توجه کنیم. معمولا‌ برای قیمت تابلو برق ساختمان مسکونی ابتدا اندازه آن در نظر گرفته می شود. هرچقدر این اندازه بزرگ تر باشد تعداد قطعات مورد استفاده در تابلو و زمان ساخت آن بیشتر شده پس در نتیجه قیمت بالاتر می رود.

 اما به دلیل اینکه تجهیزات استفاده شده در تابلو برق مشاعات ساختمان خارجی هستند و قیمت دلار مداوم در حال تغییر است، شرکت های ساخت و فروش تابلو برق ساختمان مسکونی قیمت ها را به صورت به روز ارائه می دهند. از این نیاز است تا شما هنگام سفارش قیمت را استعلام کرده و ساخت تابلو برق را به تعویق نیاندازید. البته در صورت نیاز می توان از قطعات ایرانی استفاده کرد.

جمع بندی

تابلو برق به صورت جعبه ای با بدنه ای از جنس فلز، پلی اتیلن، فایبرگلاس و آلومینیوم است که تجهیزات الکترونیکی داخل آن قرار گرفته اند. حداقل دو نوع از این سه نوع تابلو برق ساختمان بر اساس اینکه ساختمان ویلایی باشد یا آپارتمانی بسته به تعداد واحدها استفاده می شود.

مطالب مرتبط:

انجمن صنفی تابلو برق
ایزو ۹۰۰۱
سندیکا تولید تابلو برق
ارتباط با ساتل تابلو آسیا

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت نزد شرکت ساتل تابلو آسیا محفوظ است
© 2021 SATELTABLO.COM ALL RIGHTS RESERVED

درود بر شما ، برای گفت و گو لطفا با کارشناس ما ارتباط برقرار کنید و یا در ساعات اداری با شماره 02157718 تماس حاصل فرمایید.

آماده‌ی پاسخگویی به شما هستیم
Close and go back to page