• خانه
  • بلاگ
  • طریقه نصب و راه اندازی تابلو برق تک فاز ؛ مراحل بستن تابلو برق ساختمان (خانگی)
طریقه نصب و راه اندازی تابلو برق تک فاز ؛ مراحل بستن تابلو برق ساختمان (خانگی)

طریقه نصب و راه اندازی تابلو برق تک فاز ؛ مراحل بستن تابلو برق ساختمان (خانگی)

نصب تابلو برق تک فاز از پرکاربردترین نوع تابلو برق ها در مصارف خانگی و صنایع است. تابلو برق از تجهیزات و وسایل الکتریکی ساختمان ها و صنایع محافظت می کند. تابلو برق تک فاز از مدار قدرت جریان برق متناوب دو سیم یک سیم فاز و یک سیم خنثی تشکیل شده است. در ساختمان های مسکونی بیشتر از تابلو برق تک فاز و در تاسیسات و صنایع از تابلو برق سه فاز استفاده می شود.

تابلو برق تک فاز چیست؟

نصب تابلو برق تک فاز در ساختمان های مسکونی کاربرد دارد. در تابلو برق تک فاز دو سیم از قطب های تک فاز به کنتور برق و سپس به صفحه توزیع اصلی برق به صورت مستقیم متصل می شود. مراحل نصب تابلو برق تک فاز به شرح ذیل است:

  • سیم ورودی فاز و خنثی از تیر برق به منبع انرژی تک فاز وصل می شود.
  • سیم های ورودی فاز و خنثی به دو قطع کننده مدار قطب دار MCCB وصل می شود. این کلید اصلی قسمت های مختلف واحدهای مسکونی است.
  • برای هر قسمت MCCB را به قطب های MCB ، RCD ، Single Pole MCB و سیم های خروجی نیز به مدارهای فرعی وصل می شود. در این مرحله باید برای سیم های خنثی و فاز اتصال مناسب برای کل سیستم انجام شود.
  • در این مرحله تجهیزات و وسایل الکتریکی به ترمینال اتصال به زمین وصل می شود. 
  • تمام مراحل فوق برای تابلوهای برق توزیع و واحدهای مصرفی زیرزمین و پارکینگ انجام شود.

موارد استفاده از تابلو برق تک فاز

از تابلو برق تک فاز در مصارف خانگی و برای محافظت از وسایل الکتریکی مصرفی در منازل استفاده می شود. همچنین تابلو برق تک فاز در صنایع کوچک نیز کاربرد دارد. در صنایع کوچک با نصب چند تابلو برق تک فاز و اتصال این تابلو برق ها به یکدیگر جریان بیشتری برای وسایل الکتریکی این صنایع تامین می شود. به طور کلی نصب تابلو برق تک فاز  نیاز به دو سیم و راحت تر از تابلو برق سه فاز است.

مشخصات تابلو برق تک فاز

  1. از یک منبع انرژی تغذیه می شود.
  2. ولتاژ مصرفی در این تابلو برق تک فاز 230 ولت است.
  3. مدار تابلو برق تک فاز از دو سیم تشکیل شده است.
  4. منبع تابلو برق تک فاز متغیر و تا صفر می رسد.
  5. تابلو برق تک فاز نسبت به تابلو برق سه فاز کارایی کمتری دارد.
  6. منبع انرژی لوازم کوچک و وسایل الکترونیکی و چراغ ها را تامین می کند.

اصول نصب تابلو برق تک فاز

برای نصب تابلو برق تک فاز باید نقشه ساختمان و کیفیت کلی مکان مورد استفاده از تابلو برق تک فاز مشخص شود. در طراحی نقشه تابلو برق تک فاز باید فضای لازم و کیفیت مطلوب برای جریان برق در نظر گرفته شود.سپس تجهیزات لازم برای نصب تابلو برق تک فاز تهیه شود. در این مرحله باید با توجه به حجم برق مصرفی در ساختمان ها سلول تابلو برق انتخاب و اجزای تابلو برق بر طبق نقشه طراحی شده نصب شود. در مرحله آخر کنترل برای اصلاح اشکالات در نصب اجزای تابلو برق انجام و خروجی های مورد نیاز مورد بررسی قرار گیرد.

سخن پایانی

با توجه به مطالبی که در مورد نصب تابلو برق تک فاز بیان شد در هنگام نصب تابلو برق تک فاز باید اصول استاندارد و نوع کاربرد تابلو برق مورد توجه قرار گیرد. قبل از هر اقدام برای خرید تابلو برق تک فاز با کارشناسان متخصص شرکت ساتل تابلو آسیا مشاوره های لازم را دریافت کنید. شرکت ساتل تابلو آسیا تولید کننده انواع تابلو برق خدمات و محصولات خود را با کیفیت و قیمت بالا به مشتریان ارائه می کند.

مطالب مرتبط :

انجمن صنفی تابلو برق
ایزو ۹۰۰۱
سندیکا تولید تابلو برق
ارتباط با ساتل تابلو آسیا

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت نزد شرکت ساتل تابلو آسیا محفوظ است
© 2021 SATELTABLO.COM ALL RIGHTS RESERVED

درود بر شما ، برای گفت و گو لطفا با کارشناس ما ارتباط برقرار کنید و یا در ساعات اداری با شماره 02157718 تماس حاصل فرمایید.

آماده‌ی پاسخگویی به شما هستیم
Close and go back to page