• خانه
  • بلاگ
  • فن تابلو برق باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟ معرفی بهترین فن ها برای تابلو برق
فن تابلو برق باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟ معرفی بهترین فن ها برای تابلو برق

فن تابلو برق باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟ معرفی بهترین فن ها برای تابلو برق

فن تابلو برق یکی از قطعات بسیار کارآمد در تمامی تابلو های برق صنعتی است و به عنوان یک قطعه کاملاً ضروری در فروشگاه های برق صنعتی موجود است. اهمیت استفاده از فن تابلو زمانی مشخص می شود که تعداد قطعات به کار رفته در داخل تابلو برق زیاد شود و این امر باعث می شود دمای داخل تابلو افزایش پیدا کند به همین جهت استفاده از تجهیزات خنک کننده برای پایین آوردن دمای داخل تابلو بسیار مهم است تا از آتش سوزی و مشکلاتی از این قبیل جلوگیری کند.

ملاک هایی برای انتخاب فن تابلو برق مهم است

برای انتخاب یک فن تابلو باید موارد مختلفی را بررسی کرد. یکی از این موارد که باید به آن دقت کرد، میزان حرارتی است که توسط قطعات الکترونیکی تولید می شود. باید فن تابلو برق را متناسب با اندازه و ابعاد تابلو تهیه کرد. اگر فن در مواردی، در مجاورت مواد اسیدی و خورنده قرار می گیرد یا اینکه هوایی که از فن عبور می کند آغشته به مواد انفجاری یا موادی است که قابلیت انفجار دارد، باید از فن هایی ضد جرقه استفاده کرد. برای تهیه فن های ضد جرقه بهتر است از فن هایی که استاندارد های ملی سازمان آتش نشانی و جلوگیری از آتش سوزی آمریکا را دارند، استفاده شود.

انتخاب یک فن تابلویی باید بر اساس نیازهای سیستم تعیین شود. یکی از این ملاک ها گذر حجمی است. گذر حجمی عبارت است از میزان حجم واقعی هوایی که در قسمت ورودی فن تابلو قرار می گیرد و با واحد فوت مکعب بر دقیقه اندازه گیری می شود. از موارد دیگری که برای انتخاب فن تابلو برق باید در نظر گرفت ولتاژ ورودی تابلو است که بین 12 تا 220 ولت است. اگر در سیستمی ولتاژ متناوب مستقیم داشته باید باید فن متناسب با ولتاژ AC را انتخاب کنیم. برای انتخاب فن بر اساس ولتاژ بهترین راه کار استفاده از کاتالوگ های فن و دیگر قطعات گرمازای داخل تابلو است. برای این که بتوان دمای تابلو را به درستی تحلیل کرد باید گرمایی تولید شده از هر قطعه را با هم جمع کرد و ضریب انتقال گرمای جنس بکار رفته در بدنه تابلو را محاسبه کرد. راه دیگر محاسبه اختلاف جریان ورودی و خروجی است، این اختلاف نشان دهنده ی حرارت تولید شده در تابلو است. با استفاده از این دو روش می توان بهترین فن موجود و متناسب با یک تابلو برق را انتخاب کرد و از آن برای متعادل نگه داشتن دمای داخل تابلو برق استفاده کرد.

سایز و جنس فن تابلو برق

فن های تابلویی در ابعاد های مختلفی در بازار موجود است. رایج ترین و پرمصرف ترین فن های تابلو در ابعاد  (۲۵*۲۵)، (۲۰*۲۰)، (۱۵*۱۷)، (۱۵*۱۵)، (۸*۸)، ( ۹*۹)، (۱۳*۱۳) و (۱۲*۱۲) است. به طور معمول جنس پره های یک فن تابلو برق از باکالیت یا پلاستیک است. جنس بدنه بعضی از فن های تابلویی از فلز است و این فلز معمولاً آلومینیوم است. فن های فلزی جز فن های بسیار با کیفیت محسوب می شوند. در فن های تابلو برقی که ضد جرقه و ضد انفجار است جنس بدنه و پره های فن، از فلز است.

دلیل استفاده از فن تابلو برق چیست؟

 به دلیل عملکرد قطعات داخل یک تابلو برق، دمای داخلی تابلو بالا رفته و امکان جرقه و احتمال آتش سوزی بسیار بالا می رود. فن تابلو برق باعث کاهش دمای داخل تابلو برق می شود و از این خطرات جلوگیری می کند. یکی دیگر از دلایل استفاده از فن تابلو برق افزایش عمر قطعات داخل تابلو، باطری و یو پی اس های تابلو است که در دراز مدت بسیار با ارزش است.

انجمن صنفی تابلو برق
ایزو ۹۰۰۱
سندیکا تولید تابلو برق
ارتباط با ساتل تابلو آسیا

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت نزد شرکت ساتل تابلو آسیا محفوظ است
© 2021 SATELTABLO.COM ALL RIGHTS RESERVED

درود بر شما ، برای گفت و گو لطفا با کارشناس ما ارتباط برقرار کنید و یا در ساعات اداری با شماره 02157718 تماس حاصل فرمایید.

آماده‌ی پاسخگویی به شما هستیم
Close and go back to page